Konfiguracja kont pocztowych
Zmiany, modyfikacje i zarządzanie kontami poczty email
Spis treści
1) Jak założyć nowe konto pocztowe na moim serwerze?
2) Jak skonfigurować program pocztowy instalowany na komputerze (np. Thunderbird, Outlook)?
3) Jak zalogować się do konta poczty email przez stronę WWW (WebMail)?
4) Dlaczego nie mogę zalogować się do swojego konta i ściągnąć poczty poprzez program pocztowy?
5) Czy mogę ustawić dla mojego konta opcję typu "wakacje" (Autoresponder - automatyczna odpowiedź na otrzymanego e-maila)?
6) Jakie są moje adresy serwerów poczty: POP3, SMTP, IMAP?
7) Ochrona przed wirusami
8) Jak zablokować użytkownikowi czasowo dostęp do konta pocztowego bez usunięcia?
9) Jak skonfigurować program pocztowy, aby wykorzystywać SSL?
10) Co to jest lista pocztowa i w jaki sposób działa?
11) Automatyczne dodawanie kont e-mail do listy pocztowej.
12) Jak dodawać adresy e-mail do listy pocztowej wprost z mojej strony www?
13) Jak przesyłać wiadomości e-mail na konto FTP, aby móc je przetwarzać przez procmail?
14) Jak zbudowany jest nasz System antyspamowy?
15) Jak włączyć System antyspamowy dla konta E-mail
16) Jak można włączyć moduły antyspamowe RBL, SPF, Greylist dla całej domeny pocztowej?
17) Co to jest Filtr Antyspamowy SpamAssassin i jak działa?
18) Co to jest moduł Antyspamowy Greylist i jak działa?
19) Co to jest moduł Antyspamowy RBL i jak działa?
20) Co to jest moduł Antyspamowy SPF i jak działa?
21) Czy wiadomości z foldera SPAM na moim koncie pocztowym są po pewnym czasie automatycznie usuwane?
22) Jak przekierować pocztę z nieistniejących kont na inne konto email
23) Jak wyświetlić pełen nagłówek wiadomości email?
24) Co to jest DKIM i jak włączyć usługę?
1) Jak mogę założyć nowe konto poczty email lub zmienić istniejące na moim serwerze?
Szczegółowa instrukcja dostępna jest tutaj .
2) Jak skonfigurować program pocztowy instalowany na komputerze (np. Thunderbird), aby z jego pomocą odbierać pocztę z konta e-mail?
Szczegółowy opis konfiguracji programów do odbioru poczty email znajdziesz pod linkiem pomocy: https://wer.pl/konfiguracja-poczty .
3) Jak zalogować się do konta poczty email przez stronę WWW (WebMail)?
Uwaga: przykład dla konta e-mail konto@twoja_domena.pl (w nazwie domeny: twoja_domena.pl).
Aby zalogować się do konta przez program do odbioru poczty przez WWW (program pod adresem http://poczta.twoja_domena.pl) należy podawać:
Nazwa konta: konto@twoja_domena.pl
hasło: ******** (hasło właściwe dla tego konta).
Więcej informacji na temat konfiguracji i korzystania z WebMaila w tym instrukcja .
4) Dlaczego nie mogę zalogować się do swojego konta i ściągnąć poczty poprzez program pocztowy?
Powodem może być:
a) źle wprowadzone hasło (jeśli zapomniałeś hasła zmień je w programie administracyjnym), a może użyłeś małych zamiast dużych liter - nasze serwery rozróżniają duże i małe litery,
b) źle skonfigurowany program do odbioru poczty (pamiętaj, aby wszędzie wpisywać pełną nazwę konta tzn. "konto@twoja_domena.pl" zamiast samo "konto"),
c) domena nie jest jeszcze przeniesiona na serwer wer.pl (poczekaj, aż zostanie zmieniona delegacja domeny),
d) korzystasz z dns byłego providera u którego domena nadal jest wpisana w konfiguracji (usuń dns byłego providera).
5) Czy mogę ustawić dla mojego konta opcję typu "wakacje" (Autoresponder - automatyczna odpowiedź na otrzymanego e-maila)?
Aby ustawić opcję automatycznej odpowiedzi na otrzymany email należy zalogować się do panelu WebAs adres: http://webas.twoja_domena.pl i wybrać z sekcji 'Usługi' link 'Poczta'. Następnie klikamy na konto, które chcemy modyfikować. W górnym menu zaznaczamy 'Auto-odpowiedź', włączamy autoodpowiedź (Obsługa TAK), podajemy datę początku i końca działania, wpisujemy jej treść i zapisujemy zmiany.
UWAGA: Wiadomość z autorespondera nie jest wysyłana jeśli gdzieś, w treści bądź w temacie, jest użyte słowo 'autoresponder' (jest to działanie zabezpieczające przed zapętleniem).
6) Jakie są moje adresy serwerów poczty: POP3, SMTP, IMAP?
W przypadku standardowej konfiguracji serwera adresy serwerów SMTP, POP3 i IMAP należy odczytać podczas konfiguracji konta w programie WebAs lub wygenerować ze strony pod następującym linkiem: https://wer.pl/pssl .
7) Ochrona przed wirusami.
Na wszystkich kontach e-mail zainstalowane jest komercyjne oprogramowanie skanera antywirusowego. Działanie programu polega na wykrywaniu wirusów i ich automatycznym usuwaniu. Po usunięciu takiego wirusa zarówno do odbiorcy jak i nadawcy wysyłana jest informacja o zawirusowanej poczcie zawierająca dane nadawcy oraz odbiorcy wiadomości. Powiadomienie o zainfekowanej poczcie wysyłane jest z konta postmaster@twoja_domena.pl .
Baza wirusów skanera uaktualniana jest nawet kilka razy w ciągu dnia w związku z czym daje on 99% skuteczności. Skaner jest automatycznie włączany dla każdego konta w związku z czym nie jest konieczne zaznaczanie dodatkowych pozycji w programach administracyjnych.
Warto dodać, że korzystanie z naszego programu pocztowego (WebMail) pod adresem www.poczta.twoja_domena.pl jest znacznie bezpieczniejsze niż z innych, często bardziej popularnych aplikacji.
8) W jaki sposób mogę zablokować użytkownikowi czasowo dostęp do konta pocztowego bez jego fizycznego usunięcia?
Aby czasowo zablokować użytkownikowi dostęp do konta pocztowego należy zalogować sie do panelu WebAs, adres: http://webas.twoja_domena.pl i w sekcji 'Usługi' kliknąć na 'Poczta'.
Następnie zaznaczyć okienko blokada przy blokowanym koncie. Na zablokowanym koncie wiadomości nadal na nim będą, jednak użytkownik nie będzie miał już do nich dostępu.
Blokowane są następujące usługi:
a) odbieranie i wysyłanie wiadomości przez program pocztowy (POP3 i SMTP),
b) odbieranie poczty przez WWW,
c) przesyłanie wiadomości na konto.
W każdej chwili można odblokować konto ponownie odznaczając okienko blokady i wszystkie usługi zostaną automatycznie włączone.
9) W jaki sposób skonfigurować program pocztowy, aby wykorzystywać SSL?
Aby wykorzystywać możliwość przesyłania wiadomości za pomocą bezpiecznego protokołu SSL należy dokonać odpowiednich ustawień w programie do odbioru poczty np. Thunderbid - przykład ustawień:
Poczta przychodząca IMAP/POP3:
Narzędzia / Konfiguracja Kont / Konfiguracja serwera (właściwe konto) / Ustawienia zabezpieczeń / Bezpieczeństwo połączenia - wybieramy wartość: 'SSL/TLS' .
Poczta wychodząca SMTP:
Narzędzia / Konfiguracja Kont / Poczta wychodząca / (właściwe konto) / Edytuj / Bezpieczeństwo połączenia - wybieramy wartość: 'SSL/TLS' , a w polu metoda uwierzytelniania: 'Szyfrowane hasło'.
10) Co to jest lista pocztowa i w jaki sposób działa?
Lista pocztowa umożliwia masowe wysyłanie poczty elektronicznej do wszystkich adresatów znajdujących się na danej liście.
Aby założyć listę pocztową należy się zalogować do panelu WebAs adres: http://webas.twoja_domena.pl i w sekcji 'Usługi' kliknąć na 'Poczta'. Wybieramy u góry zakładkę 'Listy'
i ustawiamy odpowiednio:
- Nazwę listy - np. info@twoja_domena.pl ,
- Tryb działania listy: otwarta lub zamknięta lub moderowana (więcej poniżej),
- Wpisujemy konta email i zapisujemy zmiany.
Aby wysłać wiadomość na adresy znajdujące sie na liście należy w adresie odbiorcy podać adres email stworzonej listy pocztowej np. info@twoja_domena.pl .
W programie administracyjnym istnieje możliwość ustawienia 3 różnych trybów list:
a) Lista otwarta - wtedy na listę można pisać z dowolnego adresu e-mail, czyli e-mail wysłany z dowolnego adresu zostanie rozesłany do wszystkich zapisanych na listę.
b) Lista zamknięta - na listę mogą pisać tylko użytkownicy, których adres znajduje się na liście, czyli wiadomość wysłana przez jednego z użytkowników trafi na wszystkie inne adresy e-mail wpisane na listę.
c) Lista moderowana - na listę mogą pisać tylko wybrane osoby których adres e-mail podany jest jako adres moderatora. Wiadomości z innych adresów są automatycznie usuwane i nie są przesyłane na żaden adres.
Przy wyborze listy należy zwrócić uwagę na to kto będzie użytkownikiem listy. Jeśli np. ma to być tylko lista do rozsyłania informacji do użytkowników należy wybrać listę moderowaną, na którą można pisać wyłącznie z adresu podanego jako moderator, listy z wszystkich innych adresów (np. odpowiedzi) są usuwane i nie otrzymują ich inni użytkownicy listy, jak to jest np. w przypadku listy zamkniętej.
11) Automatyczne dodawanie kont e-mail do listy pocztowej.
W ramach każdego serwera możliwe jest uaktywnienie listy pocztowej (automatu do rozsyłania e-maili jednocześnie na wiele kont). Zakładanie listy odbywa się w programie WebAs (powyżej opis). Aby uaktywnić automatyczne dodawanie kont do listy należy zaznaczyć tą opcję przy zakładaniu listy (zaznaczyć pozycję automatyczna subskrybcja w menu Tryb).
Automatyczne dodawanie adresów e-mail do listy może odbywać się na dwa sposoby:
a) wysłanie przez użytkownika pustego e-maila z tematem: "subscribe" (koniecznie małymi literami) na adres listy,
b) przez stronę i umieszczenie na niej odpowiedniego okna do dodawania adresów e-mail - należy w treści strony umieścić odpowiedni kod przesyłający e-maila z tematem "subscribe" na adres listy.
Wypisanie się użytkownika z listy jest możliwe po wysłaniu przez niego z danego adresu pustego e-maila z tematem "unsubscribe" co należy zaznaczyć w wysyłanej wiadomości.
12) W jaki sposób można dodawać adresy e-mail do listy pocztowej wprost z mojej strony www?
Przede wszystkim najpierw należy zaznaczyć opcję 'automatyczna subskrybcja' we właściwościach listy pocztowej. Aby to zrobić należy zalogować się do administracji serwerem pocztowym - WebAs, edytować wybraną listę pocztową i w menu Tryb zaznaczyć pozycję 'automatyczna subskrybcja'.
Przykładowy skrypt pozwalający na umieszczenie na stronie okna subskrypcji znajduje się pod adresem: http://wer.pl/pliki/subscribe.txt . Należy do niego wprowadzić własne dane: adres listy, dodatkowe parametry strony itp. oraz zmienić rozszerzenie na php.
13) W jaki sposób przesyłać wiadomości e-mail na konto FTP, aby móc je przetwarzać przez procmail?
Aby odbierać wiadomości w ten sposób jako forward dla danego konta w programie do administracji serwerem pocztowym (WebAs) należy wpisać nazwę konta FTP np. 'firma', bez '@twoja_domenka.pl', wówczas poczta będzie trafiać na to konto ftp.
Tam należy utworzyć plik .qmail o zawartości:
| preline procmail
A następnie utworzyć odpowiedni plik .procmailrc .
14) Jak zbudowany jest nasz System antyspamowy?
Nasz system antyspamowy zbudowany jest z czterech modułów, które niezależnie od siebie można włączać i wyłączać:
- Moduł 'Filtr Antyspamowy SpamAssassin' - jest to głównie analiza nagłówków i treści wiadomości i ich ocena pod kątem cech charakterystycznych dla spamu - szczegóły w punkcie 17.
- Moduł 'Greylist' - Przyjmowanie wiadomości dopiero przy drugiej próbie jej dostarczenia - szczegóły w punkcie 18.
- Moduł 'RBL' - Blokowanie adresów IP, z których został rozesłany SPAM na postawie listy budowanej przez organizacje niezależne - szczegóły w punkcie 19.
- Moduł 'SPF' - Mechanizm kontroli zgodności adresu nadawcy wiadomości z właściwym (wg dns) serwerem pocztowym domeny - szczegóły w punkcie 20.
Dodatkowo trzy ostatnie moduły (Greylist, RBL, SPF) mogą być globalnie włączane lub wyłączane przez administratora domeny (użytkownik postmaster@nazwadomeny ) lub samodzielnie ustawione przez każdego użytkownika konta e-mail z osobna.
15) Jak włączyć System antyspamowy dla konta E-mail?
Operację można wykonać na dwa sposoby:
1. Za pomocą WebMaila - to może wykonać użytkownik konta samodzielnie.
2. Za pomocą programu do administracji Webas - to może wykonać administrator pakietu hostingowego.
ad1). Użytkownik konta email może samodzielnie włączyć wybrany moduł systemu antyspamowego. W tym celu należy zalogować się do poczty poprzez WebMail-a (adres: http://poczta.twoja_domena.pl ) i wybierając w nim z menu 'Narzędzia' opcję 'Zarządzanie kontem' oraz AntySpam zaznaczamy pozycję 'Włącz zabezpieczenia antyspamowe' (Moduł SpamAssassin). Dodatkowo ewentualnie wg uznania i potrzeby można uruchomić moduły dodatkowe ('Opcje dodatkowe'): Greylist, RBL, SPF - ich opis szczegółowy w poniższych punktach.
ad2). Administrator pakietu hostingowego może włączać i wyłączać filtry dla dowolnego konta email poprzez panel WebAs. Operację wykonuje się z pomocą edycji konta poczty w menu 'Usługi' => 'Poczta' .
16) Jak można włączyć moduły antyspamowe RBL, SPF, Greylist dla całej domeny pocztowej?
Administrator pakietu hostingowego może włączyć wybrany moduł systemu antyspamowego dla wszystkich kont w wybranej domenie. W tym celu należy zalogować się do panelu WebAs i w sekcji 'Usługi' => 'Poczta' u góry wybieramy zakładkę 'Domeny' i klikamy na nazwę domeny. Tutaj można uruchomić odpowiednie moduły dodatkowe ('Opcje dodatkowe'): Greylist, RBL, SPF - ich opis szczegółowy w poniższych punktach. Uruchomienie opcji dla całej domeny nie wyklucza zmian przez poszczególnych użytkowników kont pocztowych (którym pojawiają się opcje wyboru 'Domyślne Wyłączone' lub 'Domyślne Włączone' oraz 'Tak' i 'Nie').
17) Co to jest Filtr Antyspamowy SpamAssassin i jak działa?
Filtr antyspamowy SpamAssassin to jeden z niezależnych modułów naszego systemu antyspamowego. Skanuje on automatycznie każdą wiadomość i jeśli jakaś wiadomość zostanie uznana za spam wówczas system oznacza ją słowem [SPAM] w tytule wiadomości lub przenosi do odpowiedniego foldera (w zależności od ustawionej opcji o czym poniżej). Dodatkowo dostępne pola odpowiedzialne za ustawienia reguł antyspamowych.
Ustawienia antyspamowe dostępne są dla każdego posiadacza konta e-mail z pozycji WebMail-a (logowanie: poczta.twoja_domena.pl , login: konto e-mail, hasło: hasło do konta e-mail). Dzięki temu każdy z użytkowników może samodzielnie włączyć filtr antyspamowy oraz dodać dodatkowe reguły.
Do możliwości oprogramowania należą:
a) Włączenie, wyłączenie filtra.
b) Działania na wiadomości uznanej za spam. Tu mamy 2 alternatywne możliwości:
-b1) Oznakowanie przez dodanie w temacie wiadomości słowa '[SPAM]'.
-b2) Automatyczne przeniesienie wiadomości do folderu 'Spam'. Na konfigurowanym koncie e-mail folder 'Spam' może być automatycznie czyszczony.
W tym celu należy jedynie ustawić żądaną ilość dni.
c) Dodatkowe reguły wiadomości (tzw. 'whitelist' oraz 'blacklist'):
-c1) Blacklist - to lista nadawców blokowanych. Istnieje możliwość umieszczenia (blokowania) całych domen (np. spam.pl), lub też pojedynczych kont e-mail z których nie chcemy otrzymywać wiadomości. Poczta od nadawców umieszczonych na czarnej liście będzie pomijana przez spamassian i automatycznie w zależności od konfiguracji na koncie odbiorcy umieszczana w katalogu spam lub oznaczona frazą [SPAM] na początku tematu wiadomości.
-c2) Whitelist - pomiń przy blokowaniu adresy - w przypadku umieszczenia w 'blacklist' adresu domeny np. spam.pl, tutaj można podać nazwę konta e-mail np. admin@spam.pl .
Wówczas pomimo zablokowania całej domeny spam.pl, nadal będziemy otrzymywać wiadomości z adresu admin@spam.pl .
Uwaga - aby dodać dany adres email lub całą domenę na białą lub czarną listę należy zwrócić uwagę, że system działa w oparciu o dostępną w nagłówku wiadomości sekcję Return-Path, która nie zawsze jest tożsama z prezentowanym adresem nadawcy wiadomości email. Co to jest nagłówek wiadomości email i jak go sprawdzić znajdziesz tutaj.
Jak działa filtr SpamAssassin?
Filtr oparty jest na oprogramowaniu SpamAssassin. Oprogramowanie to zawiera filtr samouczący się, który na podstawie:
- informacji zawartych w nagłówkach wiadomości,
- temacie,
- treści wiadomości,
- weryfikacji adresu nadawcy oraz serwera pocztowego (czy występuje w bazach antyspamowych oraz czy list jest zgodny ze standardami przesyłania poczty internetowej)
przyznaje wszystkim wiadomościom punkty. Na podstawie sumy przyznanych punktów dany mail jest klasyfikowany jako spam lub nie.
Tu warto dodać, że ilość punktów przyznanych przez SpamAssassin każdemu emailowi można sprawdzić w nagłówku wiadomości.
W zależności od ilości przyznanych punktów i ustawionej czułości filtra antyspamowego wiadomości które uzyskały:
- więcej niż 2 punkty - w przypadku ustawienia dużej czułości filtra - są uznawane i kwalifikowane jako spam;
- więcej niż 5 punktów - w przypadku ustawienia normalnej czułości filtra - są uznawane i kwalifikowane jako spam;
- więcej niż 7 punktów - w przypadku ustawienia małej czułości filtra - są uznawane i kwalifikowane jako spam;
- więcej niż 9 punktów - w przypadku ustawienia bardzo małej czułości filtra - są uznawane i kwalifikowane jako spam.
Z naszych obserwacji wynika, że już po pierwszych 2 tygodniach pracy z systemem SpamAssassin usuwane było już około 95% spamu zagranicznego. W miarę użytkowania systemu odsetek ten się zwiększa. Należy się jednak liczyć z tym, że w zależności od czułości ustawionego filtra, system może (szczególnie przy ustawieniu dużej czułości) oznaczyć prawidłową wiadomość jako 'spam'. Jednak zdarza się to stosunkowo rzadko.
18) Co to jest moduł antyspamowy Greylist i jak działa?
Moduł antyspamowy Greylist to jeden z niezależnych modułów naszego systemu antyspamowego. Po włączeniu tej funkcji, serwer przyjmuje wiadomości dopiero przy drugiej próbie dostarczenia. Ponieważ wirusy i Spam-erzy niemal nigdy nie ponawiają próby wysyłki, funkcja ta chroni przed spamem niemal w 100%.
Aktywacja Greylist powoduje niewielkie wydłużenie czasu dochodzenia poczty. Jeżeli serwer nadawcy nie ponowi próby dostarczenia wiadomości, poczta nie dotrze. Zdarza się to jednak bardzo rzadko, ponadto adres takiego serwera może dodać do białej listy administrator.
19) Co to jest moduł antyspamowy RBL i jak działa?
Moduł antyspamowy RBL to jeden z niezależnych modułów naszego systemu antyspamowego. Funkcja blokowania adresów IP, z których został rozesłany SPAM. Lista adresów jest pobierana na bieżąco od organizacji niezależnych. Włączenie opcji znacznie ogranicza liczbę spamu, może jednak powodować niedochodzenie wiadomości, jeśli adres serwera nadawcy zostanie umieszczony na liście RBL.
20) Co to jest moduł antyspamowy SPF i jak działa?
Moduł antyspamowy SPF to jeden z niezależnych modułów naszego systemu antyspamowego. Opiera się on na mechanizmie weryfikacji przez serwer pocztowy, czy wiadomość została wysłana z prawidłowego serwera pocztowego nadawcy (który jest poprawny dla danego adresu e-mail - wg wpisów w dns dla danej domeny). Włączenie opcji ogranicza liczbę spamu i może chronić przed nowymi wirusami. Problemy występują rzadko i tylko w przypadku złej konfiguracji serwera nadawcy wiadomości.
21) Czy można ustawić automatyczne usuwanie wiadomości z foldera SPAM na moim koncie pocztowym?
Tak, aby zawartość folderu SPAM była automatycznie usuwana należy, w ustawieniach filtra antyspamowego, wpisać ilość dni po których SPAM ma być kasowany.
22) W jaki sposób można przekierować pocztę z nieistniejących kont na inne konto email?
Za pomocą programu administracyjnego do zarządzania serwerem WebAs ( http://webas.twoja_domena.pl ) istnieje możliwość przechwycenia poczty dla nieistniejących konto email w danej domenie.
W tym celu należy skonfigurować właściwości konta domyślnego (menu 'Usługi' => 'Poczta' => 'Domeny' => i tu wybieramy właściwą domenę, a następnie opcję:
- 'Konto w bieżącej domenie pocztowej' - jeżeli chcemy kierować pocztę na wybrane konto w tej samej domenie,
- 'Konto w innej domenie pocztowej' - jeżeli chcemy kierować pocztę na konto w inneh domenie,
- 'Inna domena pocztowa' - jeżeli chcemy kierować pocztę na analogiczne konta w innej domenie pocztowej.
Po takiej konfiguracji wszelka korespondencja wysłana na nieistniejące konta pocztowe w konfigurowanej domenie zostanie odpowiednio przesłana na ustawione konto email wg ustawionej konfiguracji.
23) Jak wyświetlić pełen nagłówek wiadomości email?
Szczegółową informację w tej sprawie znajdziesz na stronie: https://wer.pl/odczytaj-naglowek-wiadomosci-email .
24) Co to jest DKIM i jak włączyć usługę?
Usługa DKIM powinna być dostępna na każdym dobrym hostingu. W Wer.pl udostępniamy ją bezpłatnie w panelu administracyjnym WebAs. Znajdziesz ją po zalogowaniu się w menu: 'Usługi' => 'Domeny' => nazwa własnej domeny => sekcja 'Poczta email' => 'Podpisywanie kluczem DKIM' => 'Tak'. Po uruchomieniu usługi (potwierdzeniu ww. opcji) system automatycznie dopisze w DNS dodatkowy rekord z kluczem do odszyfrowania wysłanych wiadomości z twojej domeny.
Więcej informacji o usłudze i jej konfiguracji na naszym blogu https://blog.wer.pl/dkim-zabezpieczenie-poczty-email/ .